<iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-PJMLCP" <br>height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"></iframe>

Joda deficīts

Joda deficīts

  • Apkārtējā vidē jods ir visur – gaisā pie jūras, ūdenī, augsnē, augos, taču ārkārtīgi mazos daudzumos. Produktos joda daudzums ir atkarīgs no joda daudzuma augsnē un ūdenī. Latvijā joda koncentrācija augsnē un ūdenī ir zema. Tādēļ nepieciešamo joda daudzuma uzņemšanu var nodrošināt tikai ar pilnvērtīgu uzturu.

Cēlonis

  • Joda deficīts izraisa nopietnas veselības problēmas. Ir nepareizi domāt, ka joda trūkums ietekmē tikai vairogdziedzeri un veicina vairogdziedzera saslimšanas.
  • Īpaši bīstams ir joda deficīts grūtniecības laikā. Joda trūkuma rezultātā vairogdziedzera hormonu līmenis cilvēka orgāos un audos ir samazināts. Tādēļ grūtniecei ar joda deficītu pieaug priekšlaicīgu dzemdību un spontāno abortu risks. Bez tam – joda deficīts grūtniecības laikā negatīvi iespaido augļa smadzeņu šūnu attīstību un negatīvi ietekmē bērna garīgo attīstību agrīnajā vecumā.
  • Pat viegls joda trūkums bērniem var izraisīt nopietnas mācību vielas uztveres problēmas

Simptomi

  • Joda deficīts izraisa nopietnas veselības problēmas. Ir nepareizi domāt, ka joda trūkums ietekmē tikai vairogdziedzeri un veicina vairogdziedzera saslimšanas.
  • Īpaši bīstams ir joda deficīts grūtniecības laikā. Joda trūkuma rezultātā vairogdziedzera hormonu līmenis cilvēka orgāos un audos ir samazināts. Tādēļ grūtniecei ar joda deficītu pieaug priekšlaicīgu dzemdību un spontāno abortu risks. Bez tam – joda deficīts grūtniecības laikā negatīvi iespaido augļa smadzeņu šūnu attīstību un negatīvi ietekmē bērna garīgo attīstību agrīnajā vecumā.
  • Pat viegls joda trūkums bērniem var izraisīt nopietnas mācību vielas uztveres problēmas.

Ārstēšana

  • Pati vienkāršākā un ērtākā iespēja, kā nodrošināt pietiekamu joda uzņemšanu ar uzturu, ir jodētā sāls lietošana. Lietojot jodēto sāli parastā sāls vietā, iespējams novērst joda deficītu, vienlaikus tā daudzumu nepārdozējot.
  • Joda deficīta risku cilvēks var samazināt, lietojot pilnvērtīgu, sabalansētu uzturu.
  • Visvairāk joda ir jūras un okeāna zivīs un augos. Uztura zinātnieki iesaka vismaz divas reizes nedēļā lietot uzturā jūras produktus – zivis, jūras kāpostus. Bez tam nedaudz jodu satru arī olas, dārzeņi, piens un augļi.
  • Nelielās devās jods ir arī ūdenī, bet centralizētās attīrīšanas procesa rezultātā mikroelementu (tai skaitā arī joda) daudzums samazinās.
  • Tādējādi jodētā sāls lietošana ikdienā varētu palīdzēt uzņemt nepieciešamo dienas devu, vien jāatceras, ka tas nenozīmē, ka sāls būtu jālieto vairāk kā parasti – vienkārši parastā sāls vietā tiek lietots cits.
  • 2002 gadā tika veikts pētījums skolēnu vidū. Tas atklāja joda deficīta esamību visā Latvijas teritorijā. šo faktu apliecināja arī 2000.-2002. gadā veiktais jaundzimušo skrīnings (tireoīdstimulējošā hormona noteikšana asinīs) Latvijā.